Categories
Uncategorized

עוזי והסגנונות – מומה

חברי הלהקה: עוזי פוקס – זמר, אבי קרפל – גיטרה,זמר, אייב אורצ'בר – קלידים, רפי שוורץ – בס, מאיר ישראל – תופים, אלדד שרים – קלידים, יוסי אטיאס – תופים, אלי סולם – לא הוזן, מייק גולדשטיין – גיטרה, מאיר רוזן – קלידים

עוזי והסגנונות הייתה, לצד הצ'רצ'ילים והאריות, מהמצליחות בלהקות הקצב של שנות ה-60, ובין היחידות (עם הצ'רצ'ילים) שהקליטה אריך נגן. לפני הצטרפותו של פוקס הייתה הסגנונות להקה מצליחה, ואף חדשנית כשהוציאה תקליטון בעברית. אך לשיא הצלחתה הגיעה עם עוזי פוקס ובאנגלית. בדומה לצ'רצ'ילים הגיעה עוזי והסגנונות למעמד המכובד והנדיר של להקה עם אלבום גם בזכות צירופו של מוסיקאי מחו"ל, במקרה שלה הקלידן אייב אורצ'בר, שהביא איתו לא רק לחנים אלא ידע ומקצועיות שהיו חסרים לרבים מהנגנים הישראלים של אותה תקופה.

להקת עוזי הסגנונות הוקמה ב-1969 כשאבי קרפל, זמר וגיטריסט להקת הסגנונות רצה להתרכז בנגינת הגיטרה, חיפש זמר חדש, ובאמצע 1969 שיכנע את מי שנחשב לטוב בזמרי להקות הקצב, עוזי פוקס, להצטרף ללהקה, ששינתה את שמה לכבודו לעוזי והסגנונות.
באותה שנה הופיעה בארץ להקה בריטית בשם Revolver (שהקליטה כאן תקליטון בהפקת סטן סולומון מהצ'רצ'ילים). חבריה תיכננו להשתקע בישראל, אך אחרי שנפלו קורבן לשוד מזוין חזרו רובם לאנגליה, ובארץ נשארו קלידן הלהקה, אייב אורצ'בר, והתמלילן, טוני פרייס.
ב-1969 כשאלדד שרים, קלידן הסגנונות התגייס (והפך לכוח משמעותי בעיבודי קצב בלהקות הצבאיות), צורף ללהקה אורצ'בר כנגן אורגן וגם כמלחין שהעשיר אותה בשירים שיצר עם פרייס.
הקלטת הבכורה של עוזי והסגנונות הייתה דווקא לשיר לא מקורי. אבנר רוזנבלום, עורך בגלי צה"ל, נתן להם הקלטת דמו שקיבל מהלהקה הבריטית מנפרד מאן. בהפקת מיקי גבריאלוב הקליטה הלהקה את השיר "Day Time Night Time", תחילה עם האורגן של שרים ולאחר מכן עם זה של אורצ'בר. השיר הפך ללהיט גדול בסוף 1969 ויצא בתקליטון ביחד עם חידוש לשיר ששר פוקס בלהקה קודמת בה היה חבר, הכוכבים החדשים, "Iv'e Got Sunshine" (מ' ול' סמי גרבלי). בהופעות הלהקה התגלו לראשונה סימני היסטריה: צרחות, התעלפויות והתנפלויות של מעריצות.
בראשית 1970 הקליטה עוזי והסגנונות שירים שכתבו אייב אורצ'בר וטוני פרייס: "Morning Train",
"Someday" ו"Where Were You Last Night". זו הייתה רמה חדשה בהקלטות רוק בארץ: גיטרות מלאות עוצמה של קרפל עם מסך קלידים סוחף של אורצ'בר ובס-תופים חזקים של שוורץ וישראל יצרו צליל מגובש ומפתיע (שמזכיר את מה שסגול כהה עשתה קצת אחר כך). השירים יצאו בתקליטון בארץ ובאנגליה, שם כונתה הלהקה בקיצור עוזי (בגלל תת המקלע יותר מאשר בגלל פוקס). החברים יצאו לבריטניה לחודשיים של קידום התקליטון, התארחו בתוכניות טלוויזיה ורדיו והופיעו מעט, אך לא הצליחו להשיג חוזה הקלטות שם (אם כי בארה"ב התקליטון נמכר בכ-30,000 עותקים). הם החליטו לחזור ארצה ולהפסיק את פעילותם המשותפת. בדרך חזרה, באוניה, כתבו אורצ'בר ופרייס להיט המנוני בשם "Friends", שהצליח מאוד בארץ ושיכנע את החברים לא לפרק את הלהקה ולהקליט אלבום. עם יהודה קולטון כטכנאי ומפיק מוסיקלי ובחיזוק אלדד שרים באורגן, דני שושן בכלי הקשה ודורון כהן מלהקת סול מאן בכלי נשיפה הוקלט אלבום שכולו שירים שכתבו פרייס ואורצ'בר, ביניהם
"Walking Through The Sunshine", "Hello Today", "Big Red Sail", "I Didn't Know",
"South Side Of The Hill" ועוד. שירים אלה, בצירוף "חברים" וגרסאות משופרות ל"רכבת הבוקר" ו"יום ולילה", השלימו את האלבום Friends, ששילב פופ-רוק, מוסיקת נשמה שחורה (בעיבוד כלי נשיפה של פוקס ואורצ'בר), נגיעות בפסיכדליה וגם קטעים מורכבים יותר, שאיפשרו לאבי קרפל להראות מה הוא יודע לעשות בגיטרה. הם אומנם הגיעו להוצאת האלבום בזכות שיתוף הפעולה עם מוסיקאי מחו"ל, אך אי אפשר להמעיט מגודל ההישג: להקת קצב ישראלית מוציאה אלבום מקורי בחברת התקליטים "הד ארצי".
עוזי והסגנונות הופיעה בהצלחה רבה ושיריה הושמעו ברדיו ואפילו בטלוויזיה ("רכבת הבוקר" אף שימש בשיעור לימוד אנגלית בטלוויזיה החינוכית), אך החיכוכים בין החברים התגברו וקרפל החליט לפרוש. חבריו, בחיזוק הגיטריסטים אלי סולם (מהעכבישים) ומייק גולדשטיין, הצטרפו למחזמר הפופ "קפוץ" שהפיק תיאטרון דגן. אורצ'בר הלחין למחזה שירים שכתבו רבקה רז ואיזי אברהמי: "להיות ורק להיות", "תנו לאדם לבחור", "אני אוהבת את שניהם", "גם כאן יש אור", "ומתוך הלבן הזה" ו"שישה כיווני אוויר". גם דני סנדרסון, אוהד מושבע של הלהקה, הלחין למחזה שירים ששרו פוקס, אבי אביבי, מושיק חסון, רוני כץ, רבקה בכר, יוסי אלפי ובהירה שלום. "קפוץ" עורר סערה מסוימת בגלל העירום שבו, אך ההופעות היו כישלון, מה שלא הוסיף למורל של חברי הלהקה וזירז את התפרקותה.
פוקס ושוורץ המשיכו ב-1971 את עוזי והסגנונות עם סולם, המתופף יוסי אטיאס (מהמסמרים) והקלידן והכנר מאיר רוזן (מהנסיכים). הם הקליטו שירים אחדים, ביניהם "Run To The Phone" ו"Cry" שכתבו פוקס ואורצ'בר (שגם ניגן בהקלטתם), ושירים בעברית: "אושר" ו"טוב לי ככה" (מ' משה בן-שאול, ל' דני שושן). הם גם תיכננו הקלטת אלבום שלם בעברית מלחניו של מישה סגל, אך הרעיון נגנז וגם הרכב זה הגיע לסוף דרכו.
פוקס המשיך לשיר בעברית ואף ידע תקופת הצלחה, ושוורץ ניגן עוד מעט (בין השאר עם ישראל בהופעות של רותי נבון) אך עד מהרה פרש מהתחום. אורצ'בר השתלב לרגע במוסיקה הישראלית כשהדודאים הקליטו לחן שלו ל"פטיש מפלסטיק" (מ' דן אלמגור, ע' מתי כספי), ויחד עם ישראל הוא הצטרף ללהקה הבריטית הסינג סינג שפעלה בארץ מאמצע שנות ה-60. ב1971- הופיעה הלהקה בארץ ובאירן, וכשהתפרקה בסוף השנה הקימו אורצ'בר, ישראל ודוד רג'ואן שלישיית רוק כבד בשם ברנדי ג'יימס. השלישייה הקליטה שני שירים של אורצ'בר, "Brenda" ו"Sunshine" והתפרקה גם היא. אורצ'בר נסע לקנדה ופרש מפעילות מוסיקלית. רג'ואן עבר אל הגל החדש ולאחר תקופה קצרה עזב את הארץ.
מאיר ישראל היה היחיד בין חברי עוזי והסגנונות שהשתלב ושרד במוסיקה הישראלית הממוסדת עד ימינו. הרכב עוזי והסגנונות המקורי לא שב לפעול מעולם, אם כי לעיתים הופיע השם הסגנונות בפרסומים שונים, גם כלהקת הליווי של פוקס.
ב-1990 יצאה עוזי והסגנונות למופע איחוד חד פעמי עם אבי קרפל, אלדד שרים, מאיר ישראל, אילן דודמן (מהשמנים והרזים) וגרי אקשטיין (מהכוכבים הכחולים), וגם הקליטה מחדש את להיטה הגדול של הלהקה, "חברים", הפעם עם מילים בעברית שכתב ישראל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *