Categories
Uncategorized

ג'ורג' קלינטון – מומה

George Clinton

כהמשך ישיר של הבלוז, הג'אז, הרית'ם-אנד-בלוז, הסול והפנק (Funk), הביא ג'ורג' קלינטון עם שתי להקותיו המפורסמות Parliament ו- Funkadelic, את השלב הבא באבולוציה של המוסיקה השחורה, ה-P-Funk (קיצור של שמות שתי הלהקות). קלינטון, אחת הדמויות הצבעוניות ביותר בהיסטוריה של המוסיקה השחורה, אסף סביבו חבורה גדולה של נגנים מוכשרים. בעזרת נגניו הוא הוסיף לסגנון הפנק אלמנטים רבים ומתוחכמים, ובנה סביבו מיתולוגיה היתולית שלמה, ששילבה בין פנק למדע בדיוני. גם אם היה מפסיק קלינטון ליצור לאחר התפרקותן של פרלמנט ופנקדליק, עדיין היה שמור לו מקום של כבוד בהיסטוריה של הפופ והרוק, אך קלינטון המשיך לעבוד גם לאורך שנות ה-80 וה-90, ובמידה לא מבוטלת של הצלחה.

ג'ורג' קלינטון נולד ב-1941 בדרום קרוליינה, ארה"ב. לאחר שעבר בתחילת שנות ה-50 לניו-ג'רסי, החל להתעניין במוסיקה ובעיקר בסגנון השירה שפרח באותה תקופה, ה-Doo Wop. ב-1955 הקים את להקתו הראשונה, פרלמנט, שהתאמנה בחדר האחורי של המספרה בה עבד קלינטון במשך היום. בסוף שנות ה-60 הקים וניהל קלינטון, נוסף על פרלמנט, גם את להקת פנקדליק. קלינטון ולהקותיו ביססו אמנם את מישנתם המוסיקלית על גדולי הסול, הרית'ם-אנד-בלוז והפנק שקדמו להם, אך הם הוסיפו להם אלמנטים מהרוק הפסיכדלי והמחתרתי של פרנק זאפה וג'ימי הנדריקס, ויצרו שילוב ששינה את פני המוסיקה השחורה בשנות ה-70. פרלמנט ופנקדליק שלטו במוסיקה השחורה של תקופתם גם באמצעות הופעות אקסטרווגנטיות ומגלומניות, והניבו קרוב ל-40 להיטים במצעדי הרית'ם-אנד-בלוז ושלושה אלבומי פלטינה.
כשהגיעו שנות ה-80 החלה המכונה הענקית של פרלמנט/פנקדליק לחרוק ולאבד מהפופולריות שלה. אחת הסיבות לכך הייתה אובדן הזכויות על השמות פרלמנט ופנקדליק לטובת חברת התקליטים הגדולה "פוליגרם". אובדן הזכויות נגרם בעקבות רכישתה של "קזבלנקה", חברת התקליטים אתה עבדו, על ידי חברת "פוליגרם", ומעברו של קלינטון ב-1982, בתום מאבק משפטי ממושך, לחברת "קפיטול". בחברה זו פתח קלינטון בקריירת סולו תחת שמו ובהרכב חדש תחת השם The P- Funk All Stars, שבו השתתפו חלק גדול מהמוסיקאים של להקותיו הקודמות. אלבום הסולו הראשון של קלינטון, Computer Games, הניב את הסינגל "Loopzilla" שהגיע למקום ה-20 במצעד הרית'ם-אנד-בלוז. מספר חודשים לאחר מכן, הגיע "Atomic Dog", קטע הנושא מתוך אי.פי באותו שם, למקום הראשון במצעד.
קלינטון נשאר בחברת "קפיטול" עד שנת 86'. בתקופה זו הוא הוציא שלושה אלבומים נוספים והכניס מספר סינגלים לשלושים הגדולים של מצעד הרית'ם-אנד-בלוז. למרות ההצלחה המתונה נראה היה כי הקריירה של קלינטון וה- P-Funk All Stars שוקעת במהירות. את שלוש השנים בין 86' ל- 89', מאז עזיבתו את "קפיטול", שוב בילה קלינטון בסכסוכים משפטיים שנבעו מסוגיית זכויות היוצרים על החומר הישן של פרלמנט/פנקדליק. חומר זה, שכלל אלבומים רבים שהוקלטו על ידי ארבעים נגנים שונים עבור ארבע חברות תקליטים ותחת שלושה שמות שונים, יצר בעיות כבדות בתשלום התגמולים עבורו.
למרות ההישגים המוסיקליים שלו בשנות ה-70, שהפכו אותו לאחת הדמויות החשובות ביותר בעולם הפופ, החל קלינטון בסוף השנות ה-80 להישכח במהירות. "הייתי צריך להתמודד עם מה שקורה כשהקהל והתעשייה שוכחים אותך…" אמר קלינטון בראיון שערך אתו העיתונאי פיטר ג'בסן ב-89', לעיתון האמריקאי "New Funk Times". "היה זה משהו שצפיתי שיקרה ובסוף קרה. לכל אחד נמאס ממשהו בזמן מסוים, ולקהל בשנים הללו היה נוח להסתדר בלעדינו. אנחנו, מצידנו, לא הלכנו לשום מקום, והמשכנו לנגן את הפנק שלנו עד שיגיע הזמן של הקהל להיזכר בנו ולחזור אלינו".
העלייה המטאורית של הראפ וההיפ-הופ בסוף שנות ה-80, סיפקה לקלינטון את תהליך השיקום המיוחל. דור שלם של ראפרים שגדל על ה-P-Funk של קלינטון, החלו אז להשתמש בדגימות מהמוסיקה שלו ולציין את שמו כמעט בכל ראיון שנערך עימם. השינוי באווירה הביא אתו גם חוזה הקלטות חדש בחברת התקליטים הפרטית של פרינס, "Paisley Park ". פרינס, שהיה אז בשיא פריחתו המוסיקלית, לקח את קלינטון תחת חסותו. "צעקתי 'הצילו' ופרינס בא להציל אותי", אמר קלינטון באותו ראיון ל- "New Funk Times". "היינו מאוד קרובים באותה תקופה ומכיוון שמאוד הערכנו זה את המוסיקה של זה היה לנו קל להתחבר".
באותה שנה הוציא קלינטון את אלבום הסולו החמישי שלו, The Cinderella Theory וארבע שנים מאוחר יותר אלבום סולו נוסף בשם Hey Man, Smell My Finger. בסינגל מתוך אותו אלבום, "Paint The White House Black", התייחס קלינטון בהומור לנשיא העולם החופשי, היושב בבית הלבן ונושא אותו שם משפחה. באותה שנה, 1993, חתם קלינטון על חוזה הקלטות חדש עם חברת סוני. האלבום הראשון שהוציא תחת החוזה החדש היה T.A.P.O.F.O.M (The Awesome Power of a Fully Operational Mothership), שיצא ב-96'. האלבום איחד את קלינטון בפעם הראשונה לאחר זמן רב, עם רבים מחלוצי הפנק שניגנו אתו בימי הזהב של פרלמנט/פנקדליק. באותה שנה גם יצא האלבום Clinton's Greatest Funkin' Hits בו ביצעו אמני ראפ כמו אייס קיוב Digital Underground, ו-Q-Tip את שירי ה-P-Funk הקלאסיים של קלינטון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *